<p>Kitty en Martijn moesten vechten voor erkenning. Logan is niet autistisch. Hij heeft TOS.</p>

Kitty en Martijn moesten vechten voor erkenning. Logan is niet autistisch. Hij heeft TOS.

(Foto: Martijn Snoek)

Documentaire moet TOS een gezicht geven

Logan is een leergierige en levenslustige 8-jarige jongen. Zijn jonge leven start echter moeizaam. Hij ontwikkelt zich langzaam en het vermoeden ontstaat dat hij autistisch is. Zijn ouders Kitty en Martijn hebben het gevoel dat het iets anders is. Na een lang gevecht van ontkenning en onbegrip van de buitenwereld wordt uiteindelijk TOS vastgesteld. Op WereldTOSdag hoopt Kitty deze taalontwikkelingsstoornissen meer bekendheid te geven middels haar zelfgemaakte documentaire: De onzichtbare wereld die TOS heet.

door Patricia van der Blink

Hoogvliet-“De ontwikkeling van Logan ging van het begin af aan langzaam”, herinnert Kitty zich. “In het kruipen en lopen bleef Logan achter en binnen zijn taalontwikkeling bleef het bij brabbelen. Toen Logan naar de peuterspeelzaal ging, zag ik een enorm verschil bij andere jongere kinderen die al veel verder waren met praten. Maar ik hoefde me geen zorgen te maken, alleen een punt van aandacht, werd mij verteld.” Het vermoeden dat hij wellicht autistisch zou kunnen zijn, geloofde ze niet. “Logan maakte oogcontact, brabbelt aan een stuk door en maakte graag contact met andere kinderen. Ik heb zelf een pedagogische achtergrond, maar voelde me niet gehoord door andere professionals. Hij had duidelijk een taalachterstand, maar het is geen autisme. Wat is het dan wel?”

Kitty, Martijn en een bevriende pedagoog zoeken verder. Alle boeken worden opengetrokken en websites worden bezocht op zoek naar antwoorden. Uiteindelijk komen ze in contact met spraakpatholoog Pr. Dr. Sieneke Goorhuis. Ze gaan langs met Logan voor observatie. “Ik kan nu geen diagnose stellen, maar dit lijkt op een TOS”, is de conclusie van Sieneke. “Vanaf dat moment konden we gerichter aan de slag, maar het bleef een strijd om de juiste ondersteuning te krijgen. Voor kinderen met autisme is er veel mogelijk, terwijl TOS bij veel meer kinderen voorkomt”, geeft Kitty aan. “Wist je dat 5% van de kinderen een TOS heeft? Bij autisme is dit zo’n 2,5%.” De bevriende pedagoog besluit Logan te gaan begeleiden en thuis gaat het beter. Al moest Kitty enorm strijden om deze vorm van begeleiding voor elkaar te krijgen. Op de basisschool gaat het inmiddels niet zo goed. Er wordt aangegeven dat Logan naar een andere school moet. Er wordt speciaal onderwijs geopperd, maar uit onderzoek blijkt dat er voor Logan daar geen plaats is. Kitty voelt zich machteloos. Toch is ze vastbesloten. Ze gaat opzoek passend onderwijs en die vindt ze uiteindelijk in Sociaal-Democratische onderwijs in Lombardijen.

Documentaire
“Deze vorm van onderwijs biedt Logan een eigen leerlijn en zorgt ervoor dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn ontwikkeling. Hij krijgt de ruimte wanneer zijn hoofd vol zit en kan dan naar buiten of iets anders gaan doen. Hij wordt individueel ondersteund in zijn leerbehoefte door de docenten. Dat is heel belangrijk voor onze zoon. Iedereen weet over Autisme, bijna niemand over TOS. Met deze docu vraag ik niet alleen aandacht, maar juist ook begrip voor deze onbekende stoornis.” Kitty werkt 4 jaar lang aan de documentaire die inmiddels zijn eindfase heeft bereikt. “Ik heb alles geïnvesteerd om dit mogelijk te maken. Taalontwikkelingsstoornissen is nog te onbekend en daar moet verandering in komen”, vindt ze.


De documentaire is in montagefase en dat moet professioneel gebeuren. Om deze docu op 18 oktober op Wereld TOS dag te lanceren, is Kitty een crowdfunding gestart om de laatste fase rond te krijgen. Helpt u haar mee? www.cinecrowd.com/nl/de-onzichtbare-wereld-die-tos-heet

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden