<p>Lauri Stolk tussen haar boeken.&nbsp;</p>

Lauri Stolk tussen haar boeken.

(Foto: Irene Damminga)

Boekbespreking: Lauri Stolk debuteert met ‘Tussen 3 Werelden’

Schrijfster Lauri Stolk is een 22 jaar jonge vrouw met een LVB ofwel een licht verstandelijke handicap. Maar dat heeft haar niet belet om een boek te schrijven óver mensen met een LVB. En wie anders dan Lauri zelf moet hierin de hoofdpersoon spelen óf is het Emma? Uitgever Marcel Vaandrager, de man die wekenlang gesprekken voerde met Lauri en haar ouders, weet het soms zelf niet; ‘Is ook niet echt belangrijk. Net zo min of de gebeurtenissen in het boek echt plaats hebben gevonden of zijn verzonnen. Het gaat immers om de mens achter de LVB’er’ aldus de uitgever.

door: Joop van der Hor

Op zaterdag 5 juni vond in Atelier Kunstzinnig in Oostvoorne de presentatie plaats van de debuutroman ‘Tussen 3 werelden’ van schrijfster Lauri Stolk. Hoofdpersoon is Emma, een jonge vrouw met een lichte verstandelijke beperking (LVB). Het boek beschrijft het leven van Emma met al haar ups en downs en geeft een mooie inkijk in haar wereld.

Maar is het wel de wereld van Emma of misschien toch ook óf juist nog veel meer het leven van Lauri zelf? Lauri (22) liep bij haar vroeggeboorte een hersenbeschadiging op door ernstig zuurstofgebrek. En dat niet alleen, maar ook nog leukemie en multi orgaan falen. Onbewust van het feit dat haar ouders tussen hoop en vrees leefden lag Lauri langdurig in het Sophia Kinderziekenhuis op de intensive care aan de beademing. Ze bleek een echte enorme vechter en met hulp en zorg van de verpleegkundigen, artsen en de niet van haar zijde wijkende ouders wist zij zich door die moeilijke periode heen te worstelen. Ze hield er wel een LVB aan over, een licht verstandelijke beperking. Aan de buitenkant zie je niets afwijkends aan Lauri. Op haar website schrijft ze openlijk over haar situatie, gevoelens en de gevolgen van haar moeilijke geboorte. Ze had het moeilijk met de acceptatie dat alles niet gaat zoals bij andere jongeren. Haar middelbare schooltijd was daardoor moeilijk en doorliep diverse scholen, helaas niet altijd met succes. Echter Lauri is verbaal sterk en weet dondersgoed wat ze wilt. Zo schreef ze inmiddels een viertal kinderboeken en nu dan een boek óver mensen met een licht verstandelijke beperking. Ze weet waarover ze het heeft, ze is immers ervaringsdeskundige! ‘Mensen zijn zoveel meer dan hun beperking en met een beetje wederzijds begrip is er plaats voor iedereen. Als je een verstandelijke beperking hebt dan bestaat je toekomst al snel uit dagbesteding met knutselen, schilderen of dieren verzorgen. Maar ook met een verstandelijke beperking kun je ambities hebben en doelen die je graag wilt verwezenlijken. Vandaar dit boek’ aldus Lauri.

TE KOOP EN TE HUUR

Het 180 pagina’s tellende boek ‘Tussen 3 werelden’ kenmerkt zich door de vormgeving bestaande uit een harde cover en kwaliteitspapier. Te koop a € 15,95 via de officiële boekhandel en te huur bij o.a. de bibliotheek van Hoogvliet op het Rijkeeplein.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden