Logo debotlek.nl


De vrijwilligers van RoMeRo, die de hisotische metrotrein opknapten. Uiterst rechts Joachim Kost.
De vrijwilligers van RoMeRo, die de hisotische metrotrein opknapten. Uiterst rechts Joachim Kost. (Foto: Jaap Deijbel)

Vrijwilligers knappen eerste metro op

Rotterdam mocht zich op 9 februari 1968 plotseling meten met wereldsteden als Parijs, Londen en New York. Prinses Beatrix en prins Claus openden die dag de eerste Rotterdamse metrolijn tussen Zuidplein en Centraal Station. En nu, 50 jaar later, wordt het jubileum gevierd!

Rotterdam - Joachim Kost is één van de vrijwilligers van RoMeO, die tien geleden beloofde één van de eerste metrostellen, gebouwd bij Werkspoor en die aan de Kleiweg-remise buiten onder een zeiltje stond te verkommeren, terug te brengen in de oude staat. Op een paar details na is dat gelukt. En zo wordt het 50-jarig bestaan van de metro binnenkort op een bijzondere manier opgeluisterd. De enige van de 71 overgebleven eerste serie metrotreinen, die in 2002 uit bedrijf werden genomen, wordt namelijk op een apart spoor op station Blaak ingericht als expositieruimte.

Hierin wordt getoond hoe bijvoorbeeld de luxe in de metro is toegenomen. Er is nu wifi en de stoelen zijn veel comfortabeler geworden. Het was vroeger 's winters of bloedheet of ijskoud in de metro. En de eerste bestuurderscabine was heel klein. Contact met passagiers was er nauwelijks. Toch was de baan metrobestuurder binnen de RET populair, een erebaantje zelfs.

"Kijk", zegt Joachim Kost van RoMeO, "hier zaten Beatrix en Claus. En dan te bedenken dat ik van 1987 ben en nog lang niet was geboren toen de metro werd geopend. Maar m'n vader was technisch hoofdambtenaar bij Gemeentewerken. Hij is dus nauw betrokken geweest bij de aanleg, waardoor ik al vroeg met het metrovirus ben besmet. Al moet ik toegeven dat ik meer had met die blauw-oranje treinen, die door Ommoord reden, waar ik opgroeide."

"Het opknappen van dit treinstel was een hele klus", vervolgt Joachim. "Diverse onderdelen moesten worden nagemaakt, maar we hebben het gedaan uit liefde voor de Rotterdamse metro. Bovendien is dit een stukje erfgoed dat veel Rotterdammers bij elkaar heeft gebracht."

Het metronetwerk is inmiddels, inclusief Randstadrail 78,3 kilometer lang en telt vijf lijnen. Er reizen dagelijks ruim 300.000 mensen mee. Na Brussel het hoogste aantal in de Benelux.

De eerste uitbreidingen waren op de Noord-Zuidlijn. Slinge kwam erbij en later reden de treinen naar Hoogvliet en vervolgens Spijkenisse. In de jaren tachtig volgde de Oost-Westlijn. Inmiddels kun je met de metro, zonder over te stappen, een rondje maken. Het voert je vanaf CS naar Spijkenisse, en door de Beneluxtunnel via Schiedam terug naar CS. Station Nesselande, vlakbij Nieuwerkerk aan den IJssel (Zuidplas) is in Oost het laatste station. Capelle aan den IJssel is ook aangesloten en onder de naam Randstadrail, rijden de treinen op en neer van Rotterdam CS naar Den Haag CS.

Kost: "De historische trein wordt in de nacht van 6 op 7 februari op een dieplader naar de remise 's Gravenweg vervoerd en daarna met een loc naar Blaak. Dat wordt spannend." Burgemeester Aboutaleb en staatssecretaris Van Veldhoven openen op 9 februari het metro-museum, dat tot en met 12 februari gratis is.

1 reactie
Meer berichten


Shopbox