Het is juist voor ouderen en chronisch zieken belangrijk tijdens warme dagen voldoende te drinken, lichter te eten en rust te houden
Het is juist voor ouderen en chronisch zieken belangrijk tijdens warme dagen voldoende te drinken, lichter te eten en rust te houden (Foto: Yvonne Schults)

Pas op voor hittestress deze zomer!

Ongemak en serieuze ziekten als gevolg van extreme warmte

Door Yvonne Schults

Het ene moment spoel je van de straat vanwege tropische hoosbuien, dan is het weer een paar dagen kouder dan normaal en vervolgens zitten we midden in een hittegolf. Feit is dat het weer in Nederland de laatste jaren steeds extremer is geworden en dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten als gevolg van opwarming van de aarde. Alle mensen, maar vooral ouderen en chronisch zieken, moeten hun gedrag aanpassen aan de veranderende weersomstandigheden.

Albrandswaard – Vooral de extreme hitte levert gevaar op voor ouderen en chronisch zieken. TNO zegt hierover: “Als u last heeft van hittestress kan dit leiden tot slaapverstoring, gedragsverandering (grotere agressie) en verminderde arbeidsproductiviteit. Hittestress kan ook tot serieuze hitte-gerelateerde ziekten leiden zoals: huiduitslag, krampen, oververmoeidheid, beroertes, nierfalen en ademhalingsproblemen. Tijdens hittegolven nemen zowel het bezoek aan ziekenhuizen (voor noodgevallen) en sterfte beduidend toe (ongeveer 40 doden per dag extra). De meest gevoelige mensen voor hitte-gerelateerde ziekten en sterfte zijn ouderen boven de 75 en chronisch zieken, met name als zij hart-, ademhaling- en nieraandoeningen hebben”.

Dat zijn dus serieuze aantallen waar we het over hebben. Het is tijdens extreme warmte voor iedereen belangrijk om je gedrag- en voedingspatroon aan te passen. Juist voor ouderen en chronisch zieken is het van extra groot belang dat zij voldoende drinken, omdat zij vaak minder dorst ervaren met het risico op uitdroging. Drink het liefst elk uur een glaasje water of thee, niet teveel koffie, frisdrank, zoete sappen of alcohol. Van alcohol droogt het lichaam juist uit. Eet lichte maaltijden met veel groente en fruit, liefst een aantal kleine maaltijden per dag in plaats van zware maaltijden. Daarnaast helpt het dragen van geschikte kleding (niet teveel), het beperken van lichamelijke inspanning en ga op zoek gaan naar koele plekken in huis of buiten in de schaduw. Let op, bewegen blijft goed voor u, maar doe dit dan liever vroeg in de ochtend of na het avondeten. Een rustige wandeling of fietstocht in de buitenlucht is goed voor uw spieren en gewrichten en brengt u tot rust. Probeer het binnen zo koel mogelijk te houden door zonwering, rolluiken of gordijnen, maar vergeet ook zeker niet om goed te luchten als het koel is, dus vroeg in de ochtend en later op de avond. Frisse lucht is belangrijk voor een gezond binnenklimaat. Juist ook in verband met corona is dit een goed idee. De ervaring leert dat ouderen en chronisch zieken hier soms hulp bij nodig hebben, dus let extra op uw naasten. Dat is voor sommigen lastig, omdat de corona-maatregelen weer wat versoepeld zijn en mensen weer op vakantie gaan. Natuurlijk snakt u naar wat ontspanning, maar vergeet uw ouders en andere oudere en chronisch zieke medemensen niet. Zorg voor elkaar, ook nu!

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden